Thursday 12 September 2013

kisah si pencinta awan


dia termenung..
jauh....jauh ke langit biru..langit Dublin...langit ciptaan Tuannya..
indah..
senyum..subhanallah..
tedetik di hati..
''Ya Allah..satu hari nanti aku mahu ke atas sana...berlari riang di atas awan..melompat girang di atas awan..''
senyum..
ahhhh..angan-angan..indah belaka..
 tersedar..
kedengaran bunyi..
halus...tajam..menyocok-nyocok pangkal hati..
bunyi apa?
mungkin bunyi riang ria kanak-kanak Irish yang sedang leka bermain di luar sana..
gembiranya mereka..
walau bukan di atas awan..
''Ya Allah..aku mahu ke sana''
dia bermonolog lagi..
senyum..
imaginasi tadi masih belum benar-benar hilang..
dan bisikan itu berbunyi lagi...
panjang..
dia terdiam..
dan kini imaginasinya tadi benar-benar hilang..
bicara..
seseorang..
ditelitinya..
ohh kisah tentang sekeping hati...
yang ideal cita-citanya..
diteliti bait-bait bisikan itu..
sayu sahaja..
jeda berkali-kali..
putus-putus..
seakan-akan teresak-esak..

''hati..milik Dia yang mencipta...yang melahirkan kasih sayang..yang meniupkan emosi...yang membolak-balikkan..ada kalanya merah..ada kalanya hitam...hati yang sering bermimpi..yang sering berangan-angan..yang sering bercita-cita...hebat cita-citanya..dahsyat..apa yang hati cita-cita kan?
cita-cita sang hati..
hati kata, aku mahu jadi dia, si Abdullah ummi Makhtum,gilakan 'kerja'..tak sedar dirinya kekurangan..menangis teresak-esak tatkala seruan jihad dikecualikan..tapi anehnya, si buta itu tetap syahid di medan juang..
hati kata, aku mahu jadi seperti si Abu Bakar, sibuk dengan hal-hal orang sedari celiknya mata...bila ditanya amalnya di tengah hari, ''alhamdulillah, sudah selesai aku kerjakan''
hati kata, aku nak jadi dia, si salman al-farisi, ke hulu ke hilir mencari makna diri..bukan sehari..bukan seminggu..bertahun-tahun..mencari Pencipta..mencari dia yang membawa risalah..kerna sedar dirinya perlukan Tuhan..
hati kata, aku mahu punya ruh setangkas Hanzalah..laju..maju ke medan perang..tamakkan syahid lebih dari cintanya pada dunia..tak sempat merasa nikmat dunia habis-habisan..tapi, untunglah, syahidnya diiringi senyuman kekasihnya Dia..
hati kata, hati mahu jadi seteguh ibunya Musa, sanggup mengorbankan cinta..si anak yang masih dalam susuan ke Sungai Nil..mungkin saja anaknya kelemasan dilambung arus deras..mungkin jua mati kelaparan..tapi dia, penuh tawakal..baginya cukuplah Allah sebagai wakil..kerana cinta dan tawakkalnya pada Dia yg mewahyukan..
hati kata, jadikan aku seperti mereka, Ansar itu, lain suku sakat, darah daging, tapi sibuk nak hulur itu ini kepada saudara baru mereka, muhajirin..serah harta, miskinlah mereka...serah isteri, terkorbanlah cinta..dan nyawa itu tak boleh dibeli, tapi itu jugalah yang dijual mereka...
hati kata, aku mahu jadi sang hamba, Bilal..tulang belulang remuk satu persatu, tapi bibir tak jemu menyeru nama Tuhannya dan Tuhan ku.. ''Ahad.. Ahad..Ahad..'' ihsannya dia..sebab dia tahu pada siapa dia menjadi hamba..
subhanallah..hati kata, aku mahu jadi seperti dia, kekasihNya Dia..Rasulullah..pembawa risalah islam sehingga hidup ke hari ini...si yatim..yang dihina...dibuang bapa saudara sendiri..dipulau kaum yang dulunya sangat menghormati..teguh...mana pernah putus asa lahir dibenaknya..dan manisnya,  umat merasa buah cintanya sehingga ke hari ini...Ya Rasulullah..aku mahu jadi sepertimu..''salahkan untuk aku bersyukur''..kakimu bengkak...dahimu tetap di tempat sujud mu..sedangkan engkau adalah Rasul..sedangkan kau maksum...tapi..''salahkan untuk aku bersyukur''....subhanallah..
hati merasa hina..hati merasa segan..layakkah hati berangan-angan..''

dia yang mendengar menangis..
turut merasa segan..turut merasa malu..
sebab dia juga punya angan-angan yang sama..
cita-cita yang sangat ideal itu..
dia menarik nafas panjang...
sudah lama dia di situ rupanya..
termenung di tepi tingkap...
melayan bisikan..
melayan angan-angan..
dia bingkas bangun..
Ya Allah yang mengilhamkan..kuatkanlah dia...
teguhkan niat dan cita-citanya..demi redha Mu semata..
andai suatu hari dia tersalah jalan, semoga coretan ini bisa mengembalikannya pulang..insyaallah..




















No comments :

Post a Comment